Find din målgruppe

Du kender nok udtrykket “kend din kunde”, men det er ikke bare en floskel; det er afgørende for enhver virksomhed at kende sin kunde. Selvstændige rejseledere er ikke en undtagelse.

Når du har fundet din niche, skal du finde din målgruppe. Før du har gjort dette, kan du ikke begynde at markedsføre dine rejser, for hvem skal du markedsføre dem til?

Hvis du tænker: “Jamen, alle har da lyst til at rejse, så jeg markedsfører bare til alle mennesker”, er du på vej ned i en farlig retning.

Du kan ikke markedsføre dit produkt til alle mennesker. Selv ikke Coca Cola og Apple gør det. De har også specificeret deres helt egne målgrupper.

Det er i øvrigt særlig vigtigt for dig som selvstændig rejseleder at have en afgrænset målgruppe, da du konkurrerer mod større spillere på markedet – f.eks. store rejsebureauer.

Du kan ikke hamle op med deres økonomiske kræfter, så du er nødt til netop at finde en niche og en afgrænset målgruppe, og så bare gøre det endnu bedre end de store konkurrenter, som skyder med spredehagl.

Perspektivér din kundes valg til noget fra dagligdagen: Hvis du skal købe et rigtig godt stykke kød, går du så i supermarkedet eller hos slagteren? Mange ville vælge slagteren, fordi man er sikker på at få en ordentlig og frisk udskæring samt ekspertviden og råd til tilberedningen.

Du ville f.eks. heller ikke gå til en hundefrisør, hvis du selv skulle have klippet dit hår.

For at opsummere er det altså vigtigt, at du finder din målgruppe bl.a. af følgende årsager:

Når du skal finde din målgruppe, skal sætte dig i deres sted og forestille dig, du var dem:

Det kan være svært at sætte sig i en fiktiv persons sted, men det er utrolig vigtigt, hvis du vil få succes som selvstændig rejseleder.

Har du brug for hjælp?

Kontakt vores konsulenter og få hjælp med din markedsføring.