Find din niche

Der er sikkert meget, der interesserer dig, men for at skinne igennem blandt konkurrenterne og i kundernes øjne, er det vigtigt, at du finder din helt egen niche. Og hvad er så det?

En niche er et specifikt område inden for et erhverv. I rejsebranchen og erhvervet som rejseleder betyder det kort sagt, at du skal finde en specifik type rejser, som er særlig for dig. På den måde kan du nemlig tilbyde noget andet end dine konkurrenter, og dermed vil du også få kunder. Forestil dig derimod, at du og fire andre rejseledere tilbød de nøjagtigt samme friluftsrejser til Andesbjergene: samme rejselængde, samme pris, samme oplevelser. Hvordan vil du overbevise kunderne om at vælge dig frem for de fire andre? Det kan være svært, og nærmest umuligt hvis du er helt ny, for de erfarne rejseledere kan trække på mund til mund-markedsføring (“word of mouth”) og udtalelser fra tidligere kunder.

Kort sagt er du nødt til at finde din niche af følgende årsager:

  1. Du adskiller dig fra konkurrencen
  2. Du kan blive ekspert på dit område
  3. Du kan få alle kunderne på dit område
  4. Det er nemmere at markedsføre
  5. Det virker mere troværdigt.

Når du vælger din niche, kan du stille dig selv disse spørgsmål:

  1. Lav en prioriteret liste over de rejsetyper/destinationer du foretrækker
  2. Find ud af, hvilke af disse rejsetyper/destination der potentielt ville blive bestilt af kunder
  3. Undersøg konkurrencen på dette området (det er ikke altid muligt at finde en niche, som ingen andre konkurrerer om)
  4. Udregn de økonomiske indtjeningsmuligheder for de potentielle nicher, du har udvalgt
  5. Find din målgruppe og afprøv din idé.

Du har dog sikkert mange interesser, så det bliver svært at fravælge bestemte destinationer og rejsetyper: friluftsture eller byrejser? Lad være med at tage for mange sorger på forskud; med lidt snilde er det muligt at få det meste. Det virker måske også uoverskueligt at gøre alt dette i praksis, men det kan du få hjælp til.

Har du brug for hjælp?

Kontakt vores konsulenter og få hjælp med din markedsføring.