Hvad kan reputation management gør for mig og min virksomhed?

Det korte svar er alt og ingenting. Grunden til dette skal findes i hvordan din nuværende situation ser ud og ikke mindst, hvilken stand dit online omdømme er i. Reputation Management er en metode til at administrere dit online omdømme. Hvorfor? Fordi det meget nemt kan gå galt, når det forgår på et offentligt arkiv af informationer, som alle har adgang til og kan dele frit, og på den måde de har lyst til.

Det er ikke, fordi jeg forsøger at male et skræmmebillede, men faktum er, at der er alle muligheder for at det kan gå galt og dermed skade dit online omdømme i en grad, der kan være svært at rette op på. For at nævne et meget gængs eksempel, så kan en utilfreds kunde nemt kritisere virksomhedens produkter med en negativ anmeldelse på en af de mange portaler, hvor brugere skriver anmeldelser af produkter og virksomheder.

Hvad er Reputation Management?

Der er forskellige niveauer af online Reputation Management, de kan groft set deles op i forebyggende og bearbejdende del, samt alt hvad der ligger derimellem af metaniveauer.

Forebyggende Reputation Management er som titlen selv forslår til at forebygge, at der pludselig sprænger en bombe af uheldigt indhold og informationer, der kan påvirke det online omdømme.

Bearbejdende Reputation Management er straks værre, fordi her er skaden allerede sket, hvorfor det hovedsageligt går ud på at rydde op efter det og gøre uheldig information mindre synligt i søgemaskiner som Google. Alt dette for at potentielle kunder, samarbejdspartnere og deslige ikke bliver skræmt af noget, der ikke nødvendigvis er sandt.

I arbejdet med Online Reputation Management, foreligger der altid et tjek af dig, inden et bureau påtager sig opgaven. Der findes ikke mange bureauer, som vil påtage sig opgaven at rydde op efter en svindler, hvor de negative tilkendegivelser på internettet rent faktisk taler sandt.

Reputation Management kan betyde, at du har muligheden for at starte forfra, hvis du eks. har været involveret i en konkurs, så hvis der er grundlag for det, hvorfor ikke allerede undersøge om Forbyggende Reputation Management bør være en del af din virksomheds udgifter.